ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۲۳:۳۱
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, دسته‌بندی نشده, ویژه انتخابات > مروری بر ادوار ۵ گانه شورای شهر هرسین

مروری بر ادوار ۵ گانه شورای شهر هرسین

ادوار مختلف شورای شهر در هرسین و چگونگی شکل گیری انتخابات از سال ۱۳۶۱ بنا به تصویب هیئت وزيران و مجلس شوراي اسلامي شوراهاي روستايي توسط جهادسازندگي و زير نظر وزارت کشور در روستاها تشکيل گرديد ...

ادوار مختلف شورای شهر در هرسین و چگونگی شکل گیری انتخابات

از سال ۱۳۶۱ بنا به تصویب هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی شوراهای روستایی توسط جهادسازندگی و زیر نظر وزارت کشور در روستاها تشکیل گردید این روند تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت که توانست حرکت سازندگی و محرومیت زدایی جهاد سازندگی و سایر نهادها و ارگانهای دولتی در سطح روستاهای کشور را با مدیریت و جلب مشارکت مردم در انجام برنامه های عمرانی و اقتصادی روستاها بعد از انقلاب ادامه دهد .

لکن با توجه به مشکلات کشور از جمله جنگ تحمیلی علی رغم توجه دولت بر برهه های مختلف امکان اجرای قانون انتخابات تا سال۱۳۷۷ فراهم نگردید و مجلس بعد از چند بار انجام اصلاحیه بر قانون انتخابات شوراها در اول خرداد ۱۳۷۵ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی را از تصویب گذراند.

در ۱۷ اسفند سال ۱۳۷۷ اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور با استقبال چشمگیر مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند .

شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام تاریخی حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری آغاز گردید و امروز شاهد فعالیت گسترده این نهاد مردمی در کل کشور هستیم.

نماد و آرم شوراهای اسلامی مزین به آیه شریفه« و امرهم شورا بینهم» برگرفته از قران کریم است که مردم را به حضور در کارهای جمعی و مشورت همگانی دعوت می کند.

در شهرستان هرسین نیز این انتخابات همزمان با سراسر کشور برگزار شد و در اولین دوره ۷ نفر بعنوان منتخب شورای اول به این مهم دست یافتند.

در بخش بیستون نیز ۵ نفر بعنوان منتخب وارد شورا شدند که تا دوره پنجم معمولا این ۵ نفر در ارکان شورا حضور داشته اند.

در بخش بیستون نیز همزمان با سراسر کشور انتخابات شوراها برگزار شد.نکته قابل توجه و شاید کم نظیر در بیستون ثبات تقریبی منتخبین مردم در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر بیستون بوده است.

غلامرضا خسروی،فیض الله معینیان، رضا فلاحی،ناصر کمری،محمد‌نقی طهماسبی منتخبین اولین دوره شورای شهر بیستون بودند که این افراد معمولا در بین ادوار مختلف شورا به کرات دیده می شوند.اگر چه در هر دوره یک جوان گمنام به این جمع اضافه می شود ولی در نهایت استخوان بندی شورای شهر بیستون حول این چند نفرمی چرخد.

اما در هرسین اولین دوره با شور و شوق زیادی از سوی مردم و کاندیداها همراه بود .نخبگان برتر و جمعی از پزشکان و معلمان توانستند گوی سبقت را از دیگران بربایند.اگر چه  کمیته امداد امام خمینی (ره)  نیز در این دوره و ادوار دوم و سوم  معمولا یک نفر را در بین منتخبین داشت اما اگر همه ادوار را با دید کاندیداها ببینیم و بسنجیم شیب نزولی در تخصص و شرکت کاندیداها و افراد مشهور شهر را داشته ایم.

نکته منفی دور اول سوء استفاده برخی منتخبین و نزدیکان انها از شکافهای قومیتی سالهای پیش بود که با پراکندن شایعات به تحریک عده ای پرداخته و متاسفانه توانستند آرائ قابل توجهی را نیز کسب کنند.شعار یکی از منتخبین دور اول این بود که به هر مصوبه ای که به ضرر شهرداری باشد رای می دهم!!!

در دور اول قول های عجیب و غریبی از سوی کاندیداها به مردم داده می شد که اشتغال و رفع مشکل بیکاری از مهمترین انها بود که این مورد تا دور سوم ادامه یافت اما در دور چهارم و پنجم استفاده از حربه رفع مشکل بیکاری از سوی برخی کاندیداها فروکش کرد و یا بهتر بگوییم این حنا رنگ خود را از دست داده بود.از این پس به مقایسه هرسین با کرمانشاه و دیگر شهرهای در حال پیشرفت پرداخته شد.نمونه آن در دور چهارم کاندیداها بیان داشتند که پارک شهر را به طاق بستان دیگری تبدیل می کنند که در پایان دوره همان داشته های قبلی پارک را هم از آن گرفتند.

در اولین دوره شورای اسلامی شهر هرسین دکترسعید همتی ، دکتر مولاداد حسینی،علی نظر حیاتی،علی نعمتی زرگران،علیرضا مقصودی، حشمت الله رجبی،ملک محمد شهبازی، مورد اقبال مردم قرار گرفتند.

در دور اول شاخص ترین اقدام انجام شده این بود که بدهی های شهرداری تا حدی رسیده بود که حتی ساختمان شهرداری در حال مصادره بود. مشکل دوم هزینه جمع اوری مشاغل مزاحم از سطح شهر و نیز چهره نا مناسب ورودی و خروجی شهر بود که ساماندهی شد . برای رفع این مشکلها ۳۰ هکتار زمین کشاورزی در ابتدای شهر خریداری شد و ضمن تغییر کاربری و فروش آن مشکلات شهرداری و معضلات فوق حل شد و این مدیون همراهی و جسارت مهندس قبادی شهردار وقت هرسین بود.

این کار یکی از بهترین اقدامات شهرداری هرسین بود که در طول این ۴۰ سال انجام شده است.همه این کارها در سال ۷۹ انجام شد. مهمترین کارشورای اول و دوم اعتماد به مهندس قبادی بود که یکی از شهرداران موفق ادوار مختلف شهرداری هرسین بود. حتی خدمات وی به کارهای فرمانداران و بخشداران هرسین می چربد.پارک دارایی و پارک ایت الله طالقانی از کارهای خوب شورای اول بود.شورای اول شورای سیاسی و قومی بود ولی شورای دوم شورای کاری و فعالی بود که می توان از ان به یک شورای اجرایی تعبییر کرد.اعضای شورای دور دوم از دو طیف شکل گرفت که این دو دستگی باعث شد که تخلفی در بین اعضا صورت نگیرد .شورای اول در سلامت سر آمد بود و نیز شورای دوم کار کشته تر و از نظر اجرایی موفق بود.

ایجاد سرمایه بدون اتکا به بودجه دولت و جریمه های مردمی از مهمترین شاخصه مهندس قبادی و شورای اول بود.(دکتر سید مولاداد حسینی)

در دور دوم شوراهای اسلامی شهر هرسین اقایان دکتر مولاداد حسینی، دکتر علی حقی ، همت احمدی،مرحوم محمود جمالی،ملک محمد شهبازی،ولی خسروی،علی اشرف نیکنام، توانستند حائز اکثریت آرائ شوند و به این شورا راه یابند.

در دوره دوم باز هم به مهندس قبادی اعتماد شد و برنامه های دور اول را پیگیری کرد.در برهه ای نیز مهندس صادق قاسمی شهردار هرسین شد.

در طول این ۵ دوره تنها دکتر سید مولاداد حسینی و ملک محمد شهبازی دو نفر از این اعضا بودند که توانستند اعتماد مجدد مردم را بدست آورندو در دور اول و دوم در بین منتخبین مردم جای داشتند.

در دور سوم اقایان سعید یادگاری، محمد شکربیگی، رضا گلمرادی، بیژن حیدریان،خانم آفاق صیدی،مراد دولتیاری،سید نصرت الله رحمتی موسوی بعنوان منتخب مردم معرفی شدند.

در این دوره برای نخستین بار یکی از بانوان فرهنگی توانست با آراء قابل قبول و کارنامه خوبی وارد شورا شود که راه را برای بانوان در دوره های بعدی باز کرد.نکته برجسته انتخاب ۵ معلم و فرهنگی در بین ۷ نفر منتخب بود که اقبال و اعتماد مردم را به قشر فرهنگی در شهر هرسین را نشان می داد و می توان گفت که دانش آموزان با همت و تاثیر بر خانواده های خود توانستند ۵ نفر از معلمانشان را به ساختمان شورای شهر روانه کنند.

در ابتدا مهندس قبادی شهردار منتخب دور دوم هرسین بود و سپس با رای اعضای شورای سوم مهندس محمد رضا لطفی ، مهندس ملکی و مرحوم مجید رشیدی و در پایان مهندس فریبرز نجفی مهر به ترتیب شهرداران منتخب این دوره از شورای شهر بودند. نجفی مهر و قبادی از موفق ترین شهرداران چند سال اخیر هرسین بوده است که نقش مهمی را در مبارزه با فساد اداری و عوض کردن چهره و مبلمان شهری هرسین را ایفا نمودند.

شعار اصلی این دوره شورای شهر (سوم)شورا باید شورای شهرباشد نه شورای شهرداری . در ابتدا جهت استقلال شورا ساختمان این نهاد را از شهرداری خارج نمودند. طبق برنامه هر ماه یکی دو مسئول شهر هرسین به جلسات شورا دعوت و مشکلات مردم را انتقال داده می شد.

ساماندهی ناحیه کارگاهی و جمع اوری مشاغل مزاحم از سطح شهر به ورودی شهر در ترمینال کرمانشاه از اقدامات این دوره بود.(محمدرضا گلمرادی)

میادین و بلوارها را از ورودی تا خروجی شهر بازسازی شد. میدان خروجی شهر به سمت نورابادساخته شد ، احداث نماز خانه،پوشاندن رودخانه داخل شهر،ایجاد cng فاز دوم در ترمینال نورآباد، اسفالت معابر و خیابان اصلی شهر به علاوه ۸۰ درصد کوچه ها و معابر شهر هرسین،نصب وسایل ورزشی و تفریحی در پارکها.برای اولین بار اسامی کوچها در هرسین نامگذاری شد.حمایت و تقدیر مادی و معنوی از ورزشکاران مدال آور در سطح استان و کشور.تاسیس یک ماهنامه که فعالیت شهرداری را به اطلاع مردم می رساند که نمونه های فوق را می توان خلاصه اقدامات این دوره از شورا دانست.

در این دور بازی شاهی مجدد بر سر اعضای این دوره خوش نشست و دولت جهت تجمیع انتخابات بدون برگزاری انتخابات سه سال به دوره ۴ ساله این افراد اضافه گشت و جمعا ۷  سال سال درساختمان شورای شهرهرسین اقامت گزیدند.در این دوره با توجه به کثرت سالهای عضویت این اعضا انتظار بیشتری از انها می رفت اما به عنوان نامگذاری کوچه های شهر به شکل جدید آن محصول تفکرات این دوره بود که اسامی سنتی محلات و کوچه ها را به چند اسم نمادین و پیش پا افتاده ترجیح داده شد.حتی انچنان که باید از اسامی شهدا در نام گذاری کوچه ها استفاده بهینه نشد و اسم برخی از شهدای شهرمان بر روی هیچ کوچه و برزنی دیده نمی شود.

گازکشی محله محمد آباد با پیگیری برخی اعضای شورای شهر نکته مثبتی در این دوره به شمار می رود.

در دور چهارم ۳۱ نفر شرکت کننده داشتیم که در این دوره بخت یار کاندیداهای شورای شهر هرسین بود و بدلیل زیاد شدن جمعیت هرسین تعداد منتخبین به ۹ نفر رسید.

لیست کامل کاندیداهای دور چهارم شورای شهر هرسین

نکته ای که در این دوره مورد توجه قرار گرفت شکست همه اعضای دور سوم بود که با ۷ سال سابقه همگی در میانه جدول رو به پایین قرار گرفتند و مردم نشان دادند که در صورت عملکرد ضعیف اعضای شورا ، مجددا به آنها رای نمی دهند. اعضای دوره سوم در انتخابات دوره چهارم هیچ کدام مورد وثوق مجدد مردم قرار نگرفتند.برخی اعضا عملکرد ضعیفی داشتند و کسانی که عملکرد خوبی داشتند به دلیل برخی مسائل پیش امده از سوی نزدیکان انها رای مردم را بدست نیاوردند.

در این دوره که کاندیداها از لحاظ معروفیت و تخصص شیب نزولی به خود گرفت و در دور پنجم این موضوع نمود بیشتری پیدا کرد و حضور افراد شاخص و مطرح شهر در انتخابات کم رنگ تر از گذشته شد.این موضوع را می توان از دوره دوم به بعد ملموس تر دید که اشتیاق افراد مطرح جهت حضور در شورای شهرسیر نزولی به خود گرفت و بیشتر افراد جوانتر و به نوعی کم تجربه به سمت شورای شهر گسیل داده شدند.در سالهای اخیر که افراد تحصیل کرده و به تبع آن بیکار در جامعه زیاد شد شورا را بیشتر به عنوان یک شغل و فرار از بیکاری مورد نظر افراد شرکت کننده بود و جایگاه شورا به عنوان یک مرجع خدمت تحت شعاع حضور یک نماینده از قوم و قبیله های خاص مطرح بود تا حضور افراد متخصص برای خدمت رسانی و پیشرفت شهر.

در این دوره اعضا به دو گروه چهار نفری تقسیم شده و یک عضو هم بسته به منافع خود در انتخاب شهردار به سمت گروه مد نظر خود حرکت می کرد.اختلافات این دوره تا جایی پیش رفت که حجت الاسلام باقری امام جمعه وقت هرسین بجای شورای شهر واژه شورای شر را بکار بردند.در این دوره با بی تفاوتی برخی اعضا پارک باستانی شهر هرسین به کلی تخریب و تا چند سال توان اجرای برنامه های مد نظر برای این پارک را نتوانستندداجرا کنند تا جایی که مردم در این دوره موجب اعتراض علنی مردم شدند.رد و بدل شدن سفته های تضمین جهت اعتماد سازی بین گروهی از اعضا نیز از نقاط تاریک این دوره بود. رد صلاحیت اکثریت اعضای این دوره برای دور بعدی نشان از تخلفات و اهمال کاری های این دوره دارد تا جایی که تنها یک نفر از این ۹ نفر توانست در مرحله اول تایید صلاحیت خود را بدست اورد.

شاید یکی از دلایل تنش زیاد بین این اعضا تعدا زیاد انها و ضعف در انجام کار گروهی قلمداد می شود.در نهایت شهردار ابتدای دوره این اعضا با تخلفاتی که داشت کنار زده شد و شهردار دوم انها نیز  از ابتدایی ترین کارهای یک شهردار عاجز بود و نتوانست شهر را به سمت و سوی خوبی پیش ببرد و درج تصاویری از انبوه زباله ها در کوچه های شهر کار هر روزه مردم معترض به عملکرد مجموعه شهرداری بود.

در دوره چهارم شورای شهر ۹ نفر از سوی مردم انتخاب شدند که به ترتیب کسب ارائ عبارت بودند از ۱.لطیف مرادی۲.هدایت خانی زاده ۳. مرضیه میرزا محمدی ۴.رستم استد آبادی ۵. الهه رستمی ۶.وحید رشیدی۷.روح الله قربانی۸.شکوفه دوستی ۹.مهدی ویسی

دور چهارم با ۹ نفر منتخب بیشترین تعداد اعضا را داشت و در مقابل دور سوم با ۷ سال رکورد دار زمان در اختیار داشتن سکان شورای شهر سرآمد دیگر ادوار شوراها بودند.

از جمله اقدامات این دوره از شورا عبارت است از:

در این دوره همایش هرسین شناسی بصورت یک کار فرهنگی انجام شد و برگزاری چند کنسرت با حضور هنرمندان شاخص.اغاز ساماندهی مجدد پارک شهر که برنامه شورا با میراث متفاوت بود که مشکلات پیش امده برای پارک بوجود آمد.آسفالت خیابان اصلی شهر طبق روال ادوار گذشته و اسفالت محله تازه اباد.اولین سیستم مکانیزه زباله برای شهرداری هرسین.احداث پارک بانوان که از یک مکان خطر ساز با مکانی امن برای مردم تبدیل شد.پیگیری برای احداث تصفیه خانه آب هرسین که نماینده وقت اقای سلیمانی نیز همکاری خوبی انجام داد.تئاتر خیابانی کشوری برای اولین بار به هرسین اورده شد.سینما پس از چند سال احیا شد.بلوار شورا و مسیر جاده حسن بقعه.پاسخگو کردن مسئولین و برگزاری نشست مردم با مسئولین و رونق دادن به حضور مردم در فضای مجازی جهت دادن ایده و انتقاد های احتمالی.دادن بیلان کاری در برهه های مختلف به مردم.( هدایت خانی زاده)

دور پنجم شورای شهر هرسین با کم شدن چشمگیر تعداد منتخبین از ۹ نفر به ۵ نفر شروع شد.کم شدن جمعیت شهر هرسین به زیر ۵۰ هزار نفر باعث شد که تعداد اعضای شورای شهر هرسین به مانند یک بخش شود.مهاجرت معکوس مردم به دیگر شهرها ،بیکاری وبسیاری از مسائل باعث شد هرسین از نظرشورای شهر به پایین ترین حد خود در تمام ادوار خود برسد.این مورد شاید به سود مردم شد که تنش بین اعضا کمتر از ادوار گذشته شود.اگرچه باز هم تنش به صفر نرسیده است اا باز هم برخی مسائل در بین این اعضا وجود دارد که کمتر به بیرون درز پیدا می کند .شاید یکی از دلایل آن تجربه و زیرکی شهردار باتجربه هرسین است که همه اعضا را به انواع شعبده ها راضی نگه می دارد.در این دوره اعضای شورای شهر به پاوه رفتند و قصد داشتند که شهردار این شهر را به هرسین بیاورند اما در پایان این امیر شاه آبادی بود که نظر خود را به دیگر اعضا چرباند و کیومرث اسدی شهردار سابق کنگاور و صحنه را به هرسین بیاورد و اولین شاخصه بی تجربگی اعضای جوان این شورا نمودار گشت.تکمیل با اما و اگر پارک شهر هرسین در این ابتدای این دوره و اسفالت برخی کوچه ها نشان داد که با تمام تفاصیل اسدی شهردار بهتری برای هرسین است.تجربه نشان داده است که شهرداری هرسین با شهردارهای غیر بومی بهتر می چرخد تا با شهرداران بومی.موضوعی که به پاشنه آشیل شورای قبلی تبدیل شد و اکثر درگیری های این دوره از نحوه انتخاب شهردار نشات می گرفت.در مجموع عملکرد تقریبا مناسب شهردار در این دوره باعث پوشیده شدن ضعف های اعضای شورای شهر پنجم شد.شورایی که تاکنون نتوانسته طرح قابل  توجهی برای شهر ارائه دهند و تا جایی که امکان داشته در پی راضی نگه داشتن برخی نزدیکان و طرفداران سنتی خود بوده اند.

شورای این دوره را شاید بتوان شورای پیمانکاران دانست که معمولا یک طیف در این دوره حضور دارند .باید دید که این اعضا تا پایان دوره خود می توانند رضایت مردم را در رابطه با قولها و وعده های انتخاباتی بدست آورند یا به مانند ادوار گذشته مردم فقط یک بار به منتخبین خود رای اعتماد می دهند.

در این دوره که ۵ نفر توانستند به این شورا راه پیدا کنند عبارتند از:

۱.یوسف عسکرپور۲. مصطفی اله مرادی ۳. علی کرمی ۴. مسلم صفری ۵. زرعلی میرزایی

دور ششم شورای شهر در خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود و از هم اکنون تعدادی از کاندیداهای احتمالی قصد ورود به این رقابت را دارند.شورای ششم را باید کارزار بین نزدیکان و طرفداران طیف علی رضایی نماینده مجلس دانست که تلاش دارند شهرداری موافق خود برای هرسین روی کار آورند و طیف مقابل را باید مقابل این دسته سیاسی دانست که تلاش دارند علاوه بر موفق نشدن رقیب ،در اداره شهرداری و شهر دست بالا را داشته باشند.البته هستند افرادی در بین این دو طیف که این پتانسیل را دارند بصورت مستقل وارد انتخابات شوراها شوند و موفق هم باشند.

پنج عضو شورای شهر هرسین به همراه مهندس اسدی شهردار منتخب آنها

در این دوره (پنجم) تکمیل وضعیت پارک شهرو خارج کردن آن از حالت مخروبه.ساماندهی وضعیت اداری و جلوگیری از برخی تخلفات اداری در ساخت و ساز ها و کم کردن این موارد.شکسته شدن قبح متخلفین ، سازمان یافتن اتوماسیون اداری. جلوگیری از محکوم شدن شهرداری و پرداخت جریمه هایی که در سالهای پیش شهرداری پرداخت می کرد.برای اولین بار بدهی های شهرداری از ۴ میلیارد به حدود دو میلیارد رسید که نشان داد بدهی شهرداری در دور بعد کمتر شده است نه بیشتر.هزینه تراشی برای دوره های بعدی صورت نگرفته است.واحد های شهرداری در حال تخصصی شدن هستند از جمله آتشنشانی و موتوری و …بحث زباله داخل شهر در این دوره به وضعیت خوبی رسید.اما در جابجا کردن جایگاه قدیمی زباله هنوز کار به جایی نرسیده است.پارک زرین و خبلوار شهید حسینی.کارهای زیر زمینی در امر لوله کسی بلوارها و حفر چاه و جداسازی اب فضای سبز از لوله کشی شهری و نیز هدایت ابهای سطحی از طریق حفر کانال در محله چرالنگه و دیگر مسیر ها(مصطفی اله مرادی)

در مجموع برگ برنده انتخابات شوراهای شهر هرسین در دست افرادی بوده که ارائ قبیله ای و احساسی را در اختیار خود دارند و این طرز رای دادن از سوی مردم به پاشنه اشیل و نقطه ضعف این نهاد تبدیل شده است و تا زمانی که مردم به این صورت انتخاب می کنند نباید انتظار پیشرفت و تغییرات اساسی در شهرداشت.

درخواستی که مردم از ارگانهای نظارتی در انتخابات شورای شهر دارند این است که در حد ممکن از ورود افرادی با شائبه لابی گری و سابقه تخلفات قبلی جلوگیری شود تا از ورود برخی افراد که با نیازهای شخصی و منفعت طلبی خاص قصد ورود به شورا را دارند و یا در سایه منتخبین قصد دارند دست به تخلف بزنند و هر دوره با حمایت از کاندیدای خاصی به این نهاد خدمت رسان نفوذ کرده اند را رصد و از حضور انها در انتخابات جلوگیری به عمل اید.

یک عضو سابق شورای شهر در رابطه با نحوه انتخاب و ترکیب اعضا بیان داشت:کاش اعضای شورا با ترکیب متفاوتی از سوی مردم انتخاب شوند و در هر دوره فرهنگی و وکیل و مهندس و معمار و سایر مشاغل و تخصص ها در بین اعضای منتخب وجود داشته باشد .در اصفهان ار ۱۳ نفر اعضا ۷ نفر مهندسین و متخصصین معماری و شهرسازی حضور دارند ولی در کرمانشاه و دیگر شهرهای اطراف ما مشاهده می شود که افرادی بدون تخصص و از روی احساسات بصورت قبیله ای و نه از روی شایستگی انتخاب می شوند.

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید