ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۰۸:۱۴
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, دسته‌بندی نشده, گردشگری > گردشگری کشاورزی در منطقه

گردشگری کشاورزی در منطقه

مقاله علمی : سرکار خانم مهندس گلاره صفدری هرسینی گردشگری کشاورزی agri-tourismدر دنیای امروز، یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری با نام گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم است که بسیار هم پر طرفدار شده است. ...

مقاله علمی : سرکار خانم مهندس گلاره صفدری هرسینی

گردشگری کشاورزی agri-tourism
در دنیای امروز، یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری با نام گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم است که بسیار هم پر طرفدار شده است. زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسیاری از ما انسان ها را نه تنها از طبیعت دور کرده است بلکه مزایای بودن در چنین فضاهایی را هم از ما گرفته است. نحوه زندگی مردم روستا و اغلب کشاورزان برای مردمی که در شهرها زندگی می کنند، بسیار غریب بوده و هیچ شناختی از آن ندارند. مصرف گرایی در شهرها بیداد می کند و شهرنشین ها از نحوه تهیه و تولید مواد غذایی خود هیچ شناختی ندارند. شهرنشین ها از روستاها، آب و هوای خوب، صدای پرندگان، مزارع سر سبز و محصولات تازه به دورند. با رشد گردشگری اکو توریسم و از طرفی پر شدن فروشگاه ها از محصولات ارگانیک، کم کم کنجکاوی مردم شهرها، در این زمینه بیشتر شد و گردشگری کشاورزی به وجود آمد. در ادامه شما را در مجله الی گشت با مفهوم گردشگری کشاورزی در صنعت گردشگری و هر چه که در این مورد وجود دارد، آشنا می نماییم.
گردشگری کشاورزی عملی است برای جذب گردشگران به یک منطقه، در اصل برای اهداف کشاورزی. گردشگری کشاورزی با جذب گردشگران به مناطق روستایی باعث ایجاد شکلی از آرامش روحی و روانی در آن‌ها شده که به دنبال روند رو به رشد نوعی گردشگری است که هم آموزشی و هم تفریحی است. همچنین این نوع از گردشگری گزینه دیگری برای تنوع فعالیت‌های کشاورزان / کارآفرینانی است که مایل به فعالیت‌های کشاورزی / مهمان نوازی در مزرعه خویش بوده و این امر فعالیت‌های اقتصادی بیشتری را در مناطق روستایی به ارمغان می‌آورد. به‌طور کلی تصوری که از گردشگری وجود دارد، این است که برای شکل‌گیری گردشگری نیاز به محرک‌ها و عناصر بزرگی است که بتواند جذب توریسم نموده و سبب ماندگاری گردشگر شود. در واقع آنچه از گردشگری و فعالیت‌های آن در اذهان تداعی می‌شود، گردشگری فعالیتی است که نیاز به سرمایه و امکانات زیرساختی فراوانی دارد. این تصویر گردشگری توده ای ممکن است کارآفرینان کوچک را که توریست را به عنوان یک گزینه جایگزین برای افزایش درآمد خود در نظر می‌گیرند، از بین ببرد. با این حال، گردشگری کشاورزی را می‌توان در یک مقیاس کوچک، کم‌اثر از منظر اثرات نامطلوب زیست‌محیطی، آموزش محور وبا فعالیت‌های تفریحی مشاهده کرد. گردشگری کشاورزی زیر مجموعه‌ای از صنعت بزرگ‌تری به نام گردشگری روستایی است که شامل استراحتگاه‌ها، سایت‌های بازار کشاورزان، تورهای غیر گردشگری کشاورزی، غیرانتفاعی و سایر فعالیت‌های اوقات فراغت و پذیرایی از مهمان بوده که گردشگران را به حومه‌ها جذب می‌کند. گردشگری کشاورزی یک مفهوم ترکیبی است که ادغام عناصر دو صنایع پیچیده، کشاورزی و سفر / گردشگری به منظور ایجاد و گسترش بازارهای سودآور جدید برای محصولات کشاورزی و خدمات در مزرعه و تجارب سفر برای گردشگران در یک بازار بزرگ منطقه ای است. اگر چه یک تعریف واحدی از گردشگری کشاورزی به‌طور گسترده و شناخته شده وجود ندارد، اما گردشگری کشاورزی شامل در هم تنیدگی مفاهیم مهم بازاریابی و توسعه اقتصادی است که امروزه در حال گسترش است.

گلاره صفدری هرسینی مدیر گروه بخش کشاورزی و گردشگری

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید