ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۱۱:۴۴
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / دسته‌بندی نشده, فرهنگی, گردشگری > مشکلات گلیم هرسین در راه جهانی شدن

مشکلات گلیم هرسین در راه جهانی شدن

رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه قابلیت‌های گلیم هرسین را برای ثبت جهانی بالا دانست و گفت: متاسفانه زیرساخت های لازم برای این کار فراهم نشده است.فیروز ناصری با اشاره به قدمت پنج تا شش ...

رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه قابلیت‌های گلیم هرسین را برای ثبت جهانی بالا دانست و گفت: متاسفانه زیرساخت های لازم برای این کار فراهم نشده است.
فیروز ناصری با اشاره به قدمت پنج تا شش هزار ساله گلیم هرسین، اظهار کرد: گلیم بافی در بین مردم هرسین قدمت زیادی دارد و این سنت به شکل موروثی بین خانواده های بسیاری از گذشته تا به امروز منتقل شده است و همین مسئله و وجود برخی شاخص ها در گلیم هرسین باعث شد تا در سالهای اخیر این شهر به عنوان شهر ملی گلیم ایران به ثبت برسد.
وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته برنامه ریزی هایی برای ثبت جهانی گلیم هرسین انجام گرفت، گفت: آن زمان تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم با ایجاد زیرساخت های لازم مقدمات ثبت جهانی گلیم هرسین را فراهم کنیم، اما امکان پذیر نشد.
ناصری خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم گلیم هرسین را ثبت جهانی کنیم، با مسئولین وقت شهرستان رایزنی هایی داشتیم، اما متاسفانه همراهی نکردند.
وی یکی از اقدامات لازم برای ثبت جهانی گلیم هرسین را ساماندهی بافندگان و کارگاه های گلیم بافی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بافندگان ما بصورت متمرکز فعالیت ندارند و فروش آنها هم به صورت منسجم نیست، بنابراین نیاز است یک هلدینگ راه اندازی شده و فعالیت آنها را تجمیع کرده و سامان بدهد.
رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی استان اضافه کرد: از طرفی سلیقه بازار امروز متفاوت از گذشته شده و تولید سنتی دیگر محبوبیت خود را از دست داده است، لذا باید تولیدات ما هم متناسب با سلیقه بازار هدف باشد. 
وی تاکید کرد: براین اساس باید آموزش های لازم را به بافندگان گلیم بدهیم تا تولیدات خود را مطابق با استانداردهای تدوین شده برای آن و متناسب با نیاز روز انجام دهند. بعلاوه راه اندازی موزه گلیم و نصب المان های مرتبط با گلیم در مبلمان شهری را هم باید در نظر گرفت.  
ناصری در ادامه با بیان اینکه گلیم هرسین قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد، عنوان کرد: به عنوان یک کارشناس و پژوهشگر گلیم می توانم ثابت کنم که گلیم هرسین از نظر ثبات رنگ، تکینک و تاکتیک و … قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد.
وی اعلام کرد: گلیم هرسین از معدود دستبافته هایی در ایران است که می توان از هر دو روی آن استفاده کرد. رنگ هایی که در آن بکار برده می شود، همه رنگ طبیعی است و همین باعث شده  تا ماندگاری بالایی داشته باشد و آن را یک میراث ماندگار بنامند.

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید