ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۰۶:۰۰
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, دسته‌بندی نشده, گردشگری > کشف سنگ‌نگاره‌هایی ارزشمند ماقبل تاریخ در هرسین

کشف سنگ‌نگاره‌هایی ارزشمند ماقبل تاریخ در هرسین

یک پژوهشگر عرصه‌ی گردشگری در جریان بازدید از شهرستان هرسین، سنگ نگاره‌هایی ارزشمند مربوط به دوران ماقبل تاریخ را کشف کرد. «محسن کرمی»، در این‌باره اظهار کرد: طی بازدیدی که چند روز پیش از شهر هرسین ...

یک پژوهشگر عرصه‌ی گردشگری در جریان بازدید از شهرستان هرسین، سنگ نگاره‌هایی ارزشمند مربوط به دوران ماقبل تاریخ را کشف کرد.

«محسن کرمی»، در این‌باره اظهار کرد: طی بازدیدی که چند روز پیش از شهر هرسین داشتم به طور کاملاً اتفاقی موفق به کشف سنگ‌نگاره‌هایی ارزشمند و تاریخی در این شهر باستانی دیار کرمانشاهان شدم.

این فعال گردشگری، گفت: این سنگ نگاره‌ها (Rock art ) موسوم به ایدئوگرام یا اندیشه‌نگار به عنوان کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده بشر که در واقع مادر هنر، خط و زبان هستند.

وی درباره اطلاعاتش در خصوص سنگ‌نگاره‌ها، افزود: در بازدیدی که پیش‌تر از سنگ‌نگاره‌های«تیمره خمین» در معیت «محمد ناصری‌فرد»، پژوهشگر ارزنده‌ی سنگ‌نگاره‌های کشور داشتم، سبب آشنایی‌ام با این آثار تاریخی شد و در بازدیدهای دوره‌ای آثار تاریخی کشور همواره توجه ویژه‌ای به سنگ نگاره‌های نقاط مختلف کشور داشتم که نهایتاً به کشف این سنگ‌نگاره‌های ارزشمند شهرستان هرسین منجر شد.

کرمی خاطرنشان کرد: این سنگ‌نگاره‌ها که از نظر تنوع و گستردگی بسیار اهمیت دارند متاسفانه توسط عوامل متعدد طبیعی و انسانی در معرض نابودی بوده و باید با مطالعات تکمیلی، اقدامات حفاظتی هم شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین باید باستان‌شناسان سازمان میراث فرهنگی کشور از این سنگ‌نگاره‌ها با استفاده از تکنولوژی، سن‌سنجی دقیق و علمی داشته باشند.

این پژوهشگر کرمانشاهی، گفت: اندازه‌ی نقوش در سطوح بوم‌ها متفاوت است کوچک‌ترین آنها هشت سانتیمتر و بزرگترین آنها نزدیک به ۱۵ سانتی‌متر است.

کرمی یادآور شد: عمده نگاره‌ها مربوط به بزکوهی نمادی از آبخواهی، زایندگی و باروری با سبک و طرح‌های مشابه در کل ایران است. قرار گرفتن نقوش متفاوت است اما اغلب شمال به جنوب است.

وی هم‌چنین درباره‌ی نقوش فنجان‌نما در این سنگ‌نگاره‌ها، گفت: سه فنجان‌نما Cup Marks که قطر دهانه‌ی هرکدام به‌طور تقریبی بین یک تا ۲ سانتی‌متر است در این سنگ‌نگاره‌ها وجود دارد، این آثار در ایران باستان کارکردهای متعدد و ناشناخته داشتند که مشخص‌ترین آنها گرفتن عصاره‌ی گیاه مقدس هوم برای اجرای آیین‌های مذهبی بر فراز بلندی‌ها بوده است.

کرمی گفت: وجود سنگ‌نگاره‌ها در کنار جاذبه‌های فراوان تاریخی شهرستان هرسین این منطقه را می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل کند که قادر است هرسال گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند.

این فعال گردشگری یادآور شد: هر سنگ‌نگاره یا نقوش چوپانی سند تاریخی باارزشی است که باید برای حفظ، نگهداری و شناخت بیشتر تلاش کنیم.

منبع، ایسنا

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید