ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۱۰:۲۱
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, دسته‌بندی نشده, فرهنگی > یادداشت سردبیر/ هرسین در سالی که گذشت

یادداشت سردبیر/ هرسین در سالی که گذشت

یادداشت سردبیر بیستون نیوز در روزنامه عصر باختر؛ هرسین در سال 98 👇👇👇👇 شهرستان هرسین در سال 98 فراز و فرود های بسیاری داشت. از سیل ابتدای سال و نوروز 98 که باعث شد استاندار کرمانشاه با تیم ...

یادداشت سردبیر بیستون نیوز در روزنامه عصر باختر؛

هرسین در سال ۹۸

👇👇👇👇

شهرستان هرسین در سال ۹۸ فراز و فرود های بسیاری داشت.
از سیل ابتدای سال و نوروز ۹۸ که باعث شد استاندار کرمانشاه با تیم ستاد بحران معروفش به هرسین و بیستون و حاشیه گاماسیاب بیاید و دستور هیجانی و با عجله اش که آسیب جدی و خطرناکی به پل قدیمی چهر وارد کرد و کمک سپاه و ارتش به روستاهای چمبطان و فراش و چند روستای حاشیه گاماسیاب همه و همه از سالی شلوغ و پر هزینه برای این شهرستان خبر می داد.

اما خوشبخترین مرد شهرستان هرسین را باید علی رضایی دانست که در ماه پایانی سال بعنوان نفر اول انتخابات مجلس یازدهم به صندلی داغ بهارستان دست یافت.
در حالی رضایی به این مهم دست یافت که شیخ وحید احمدی معروفترین چهره انتخاباتی حوزه شرق استان سایه به سایه او حرکت کرد و با تمام اما و اگرها از سوی شورای نگهبان بعنوان منتخب مردم حوزه انتخابیه کنگاور ، صحنه و هرسین معرفی گردید.

شهرستان هرسین از دو شهر هرسین و بیستون تشکیل شده که خود بیستون بتنهایی به اندازه چند شهر معروفیت را یدک می کشد و هرسین هم بعد از بیستون با دارا بودن چندین اثر باستانی میتوانند به قطب بزرگ گردشگری و حتی کشاورزی تبدیل شوند اما چرا ما تاکنون نتوانسته ایم از این بهرمندی و داده های خدایی استفاده کنیم در این مقال نمی گنجد.

نکته قابل توجه این شهرستان آشوب های خیابانی آبان ماه سال ۹۸ بود که این شهرستان یکی از آرام ترین شهرهای کشور لقب گرفت که جای بسی تقدیر و تشکر از مردم فهیم دارالمومنین هرسین دارد.

در تابستان ۹۸ ثبت جغرافیایی و برند گلیم هرسین در میراث فرهنگی یکی از حرکات خوب مسئولین هرسین و نماینده این شهر بود که تلاش های فیروز ناصری هرسینی در سالهای گذشته را به ثمر نشاند و از این ببعد علاوه بر کتیبه بیستون،هرسین را نیز با گلیمش می شناسند.

در پایان سال هم مانند همه نقاط کشور و حتی دنیا مردم این شهر درگیر ویروس منحوس کرونا شده اند که بی شک باعث رکود صنعت گردشگری در بیستون و هرسین شد و مردم جشن نوروز و عید سعید باستانی را به بعد از شکست کرونا موکول کردند.

از همه اینها که بگذریم نباید از کاستی ها و کمبودهایی که بارها توسط مردم و رسانه ها به مسئولین شهر گوشزد شد اما گویی همت و برای رفع این مشکلات دیده نمی شود و یا خوشبینانه تر ببینیم در سال پیش رو باید با دید بازتر و پر امید تری قضایا را پیگیری نماییم.

در این مجال سعی می شود به صورت اجمالی مشکلات شهرستان هرسین در سال ۹۸ مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد ، نویسنده قصد دارد نقد منصفانه ای بر عملکرد مدیریتی مدیران شهرستان به ویژه فرماندار و شهردار محترم داشته باشد تا چشم اندازی برای مدیریت توسعه این شهرستان در آینده باشد ‌. امید که موثر واقع شود ‌.

گاها در رسانه ها محافل و مجالس و فضای مجازی، از شهرستان هرسین به بانک مشکلات شهری تعبیر می شود چرا که در عمل مشکلاتی که در ادامه به آن پرداخته می شود ، اکنون دیگر به معضل تبدیل شده اند .

این یادداشت پیرو چند مرحله مطالبه گری رسانه ای از فرماندار محترم شهرستان در زمینه تقاضا برای رفع مشکلات که در رسانه بیستون نیوز به آن پرداخته شده ، اما هرگز از فرماندار محترم پاسخی مبنی بر شرح عملکرد به مردم دریافت نشد و یا دغدغه‌های مهم تری راه را بر این پاسخگویی بست ،لذا مجددا این مطالبه گری از سر گرفته می شود ‌به امید اینکه تاکیدی بر مشکلات شهرستان و انگیزه ای جهت عبور از وضع موجود به سمت وضع مطلوب باشد ‌.

همانطور که می دانید امروزه زیر بنای اصلی برنامه های توسعه عمرانی، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ،ضمن اینکه در نحوه و کیفیت طرح ها و پروژه ها نهفته است عامل بسیار مهم دیگری که در این راستا حائز اهمیت است مدیریت اجرایی در هر سطحی اعم از ملی ،‌منطقه ای ، استانی و یا شهرستان می باشد .

در ادامه به صورت اجمالی برخی آیتم های مشکلات شهرستان مطرح می شود .

✏️مشکل کدورت آب هرسین که علیرغم احداث فیلترهای تصفیه آب ، کماکان به صورت کامل این مشکل مرتفع نگردیده و عکس های مستند آلودگی آب توسط مردم هرسین ارسال می گردد و مرتفع کردن این مشکل به صورت یک مطالبه همگانی درآمده است . برخی معتقدند انفجارهای پی در پی خط لوله گاز و یا معادن سنگ باعث ایجاد لرزه در مسیر آب سراب هرسین در مسیر زیر زمین و قبل از سرچشمه سراب باعث کدورت اب هرسین شده است. هر چند یوزر روی کاغذ حفر چندین حلقه چاه در حاشیه گاماسیاب راه حل این مشکل ارائه شد اما در عمل اقدامی صورت نگرفته است.

✏️مشکل دیگر عدم عدالت در بهره گیری از نیروی کار جوان و جویای کار شهرستان در کارخانه های اطراف شهر از جمله ذوب آهن بیستون ، پتروشیمی و جهان فولاد است . بی شک اکثریت قریب به اتفاق مردم شهرستان هرسین سهم خود از دومین شهر صنعتی استان را فقط آلودگی محیط زیست این منطقه دانسته و دیگر هیچ…..!!!

✏️ حدود ۹۰ درصد معابر اصلی و فرعی هرسین نیاز به آسفالت دار

د ، اگر گذرتان به کوچه و خیابان های شهر هرسین بیفتد قطعا به مستهلک بودن آسفالت کل شهر گواهی می دهید . در سالی که گذشت شهرداری هرسین برخی کوچه ها را روکش آسفالت کرد ولی در بیستون شهرک های اقماری مانند شهرک الزهرا از نبود امکانات بهداشتی و آسفالت معابر رنج می برند.

✏️و اما پارک باستانی شهر هرسین که قرار بود پس از تکمیل با جذب گردشگران مواجه شود ،در حالیکه هزینه های میلیاردی و وقفه ۵ ساله این پروژه در عمل منجر به گردشگر نشده و سیاست های مدیریتی این پروژه در جذب گردشگر عملا شکست خورده و متاسفانه در حوزه گردشگری آمار گردشگران مجموعه تاریخی و جهانی بیستون بنام گردشگران هرسین در آمارها قلمداد می گردد که در اصل شهر و مردم هرسین از مزایای آن گردشگری و گردشگران بهره ای نبرده است .و اینجا نیز ضعف مدیریتی کاملا مشهود است .

✏️براستی چه خبر از تالار ملل و توسعه فرهنگی و احداث سالن بزرگ همایش و اجتماعات هرسین ؟ آقای فرماندار بی پرده و صادقانه به مردم بگویید که برخلاف قانون در زمینی دست به احداث این پروژه زدید که هنوز تعیین تکلیف تغییر کاربری آن روشن نشده بود و زمین این پروژه میلیاردی شاکی داشت ! و اما نتیجه اینکه پروژه مسکوت ماند و به حال خود رهاشده .

✏️ مشکلات زیست محیطی جهان فولاد همچنان پابرجاست و گویی صدای مردم هرسین ، نه تنها در بحث بهره برداری بی رویه از معادن زرین کوه ،‌بلکه در مشکلات زیست محیطی به وجود آمده از سوی جهان فولاد به گوش مسئولین نمی رسد ‌.

✏️ تغییر مکان دفن زباله شهرستان ، سالهاست مطالبه مردم هرسین است و تابحال مردم فقط وعده و وعید شنیده اند مگر غیر از این است هر پروژه ای بایستی بازه زمانی شروع و خاتمه داشته باشد ؟ مدیران شهرستان چرا به صورت شفاف، زمان اتمام تغییر مکان دفن زباله ،‌و اتمام پروژه تالار ملل را اعلام نمی کنند ؟

✏️مشکل و یا بهتر بگویم معضل سدمعبر در هرسین و ناتوانی مسئولین این شهرستان در مرتفع کردن این مشکل و عدم توان احداث میدان میوه و تره بار و اسکان ماشین های میوه فروش سیار ، معضل دیگری است که باقی ست .

✏️ استخر نیمه باز و سینمای بسته ، زمین چمن فوتبال و مشکل قطع شدن شبکه ای که جوانان این شهر از دیدن مسابقات فوتبال بی بهره شده اند مشکلاتی بود که به طور اجمالی به ان‌ پرداخته شد و در واقع هر کدام از موارد فوق محل بحث جدی و تفصیلی ست که در این مجال نمی گنجد ‌.

چرا چنین شهرستانی با این همه نیروهای با استعداد و کار آمد و این همه پتانسیل اکوتوریسمی و گردشگری بایستی مشکل اشتغال داشته باشد ، و مردم آن هنوز از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نیستند . آیا مدیریت ارشد یک شهرستان نباید بر پروژه ها ارزیابی قبل از اجرا داشته باشد و نظارت نماید تا پروژه ها به سرنوشت تالار ملل دچار نشوند ؟ آیا مشکلات ساده مردم مثل سدمعبر و آسفالت معابر نباید حل شود ؟ آیا مشکلات مردم با جلسات و سخنرانی و گرفتن عکس از جلساتی که مردم خروجی موثری در آن نمی بینند و دادن وعده های آنچنانی حل می شوند؟! اگر بهانه بودجه و تأمین اعتبار است، آیا مشکلاتی مثل دفن زباله و استخر و زمین چمن و سینما هم بودجه کلان می خواهند یا مدیریت قوی؟!

آقای فرماندار ما را به خیر شما امیدها بود چرا که وقتی به شهرستان آمدید خوشحال بودیم بومی این شهر هستید اما در عمل دیدیم که روستای شاه آباد و سرماج به هرسین ترجیح داده شد و البته شاید چون خودتان در هرسین ساکن دائمی نیستید توجه جدی هم به مشکلات اساسی شهر ندارید ، افسوس که امیدمان تا به این لحظه ناامید شده است . امیدواریم روزهای باقیمانده را دریابید . به رغم احترام به شخصیت حقیقی شما، باید صریح بگویم متأسفانه تا کنون عملکرد شما در شهرستان رضایت بخش نبوده و تا دیر نشده است از فرصت باقیمانده، حداکثر استفاده را برای جلب رضایت مردم بنمایید تا شاید جبران گذشته شود .

@bistoonnews1

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید