ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۱۱:۵۵
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, دسته‌بندی نشده > شوک اقتصادی به اشتغالزایی در هرسین

شوک اقتصادی به اشتغالزایی در هرسین

 سالهاست که پروژه کارخانه کاغذ غرب در رکود به سر می‌برد و بالاخره قرار است تا جایش را با یک طرح جایگزین عوض کند، به گفته یکی از اعضای هیات مدیره شرکت شستا از اول ...

 سالهاست که پروژه کارخانه کاغذ غرب در رکود به سر می‌برد و بالاخره قرار است تا جایش را با یک طرح جایگزین عوض کند، به گفته یکی از اعضای هیات مدیره شرکت شستا از اول هم نگاه آمایش سرزمینی را در مورد این کارخانه در نظر نگرفتند چرا که تکنولوژی مورد استفاده طرح نیازمند احداث یک جنگل صنوبر به وسعت جنگل گلستان در استان کرمانشاه بود!

به گزارش خبرنگار بیستون نیوز به نقل از ایرنا قرار بر این بود تا کارخانه کاغذ غرب در منطقه پل چهر “هرسین” در مجاورت رودخانه گاماسیاب با سرمایه گذاری یکی از هلدینگ های شرکت سرمایه گذاری شستا احداث شود، اتقاقی که هرگز نیفتاد.

اما سرانجام پس از سالها رکود در طرح احداث این کارخانه، قرار است که شستا این طرح را با پروژه گاوداری ۶ هزار راسی جایگزین کند.

کارخانه‌ای که به اشتباه سر از کرمانشاه درآورد

علیرضا چناری عضو هیات مدیره شرکت شستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این طرح گفت: مالک اصلی کارخانه کاغذ غرب “هلدینگ صنایع عمومی تامین” با ۳۰ درصد مالکیت سهام آن است و ۷۰ درصد سهام این طرح متعلق به سهامدار غیر است.

چناری زمین این طرح را ۳۵ هکتار اعلام کرد و افزود: دستگاه های این کارخانه در زمان سید علی نکویی زهرایی استاندار وقت کرمانشاه با کمک شیخ وحید احمدی نماینده وقت کنگاور، صحنه و هرسین به منطقه پل چهر هرسین آورده شد اما تکنولوژی این دستگاه ها قدیمی بود و برای تولید کاغذ باید مستقیم از چوب استفاده می شد.

چناری تاکید کرد: در اصل نگاه آمایش سرزمینی در ایجاد این کارخانه در نظر گرفته نشد چرا که پیش نیاز آن جنگل صنوبر با درختانی هشت ساله بود یعنی در حقیقت این کارخانه باید در شمال کشور احداث می شد و از اول آن را اشتباهی به کرمانشاه آوردند.

وی اما گفت: با سفر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان کرمانشاه هلدینگ صنایع عمومی تامین موظف به تغییر طرح متناسب با شرح وظایف این هلدینگ شد تا با مالکیت مبنایی آن در تضاد نباشد.

چناری توضیح داد: از آنجایی که زمین کارخانه کاغذ غرب جزو اموال هلدینگ (در بورس) ثبت شده است لذا این هلدینگ فقط می تواند صنایع عمومی مانند گاوداری در آنجا احداث کند.

وی گفت: بانک های ملت و سپه می خواستند این طرح را به جای مطالبات خودشان بردارند اما در رایزنی با ستاد تسهیل دولت موفق شدیم تا برای تسهیلات دریافتی این طرح و نیز پروژه اسید سیتریک کرمانشاه تنفس بگیریم.

عضو هیات مدیره شستا در خصوص طرح جایگزین کارخانه کاغذ غرب نیز گفت: طرح گاوداری ۶ هزار راسی قرار است در آنجا احداث شود که در فاز اول آن سه هزار راس مدنظر داریم.

چناری تصریح کرد: در کرمانشاهی که جنگ از آنجا آغاز شد و در آنجا به پایان رسید متاسفانه پروژه ای که نماد شستا باشد دیده نمی شد اما امیدواریم این طرح گاوداری بزرگترین پروژه گاوداری در غرب کشور شود.

اما مصطفی موشی‌خانی مدیرکل اشتغال و سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زمین احداثی کارخانه کاغذ غرب را بر خلاف گفته چناری ۲۳۰ هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه دستگاه های خریداری شده همگی قدیمی و از رده خارج بودند، کارخانه هیچگاه به بهره برداری نرسید و با جلسه ای که با سرمایه گذاران داشتیم تصمیم بر این شد تا طرح را تغییر دهند.

داغ صنوبر بر دل کارخانه کاغذ غرب کرمانشاه

وی افزود: قرار بر این است تا سرمایه گذار، دستگاه ها را به دلیل عدم کارایی به فروش بگذارد و بدهی بانک را تسویه و طرح جایگزین ارایه کند که یکی از طرح ها تاسیس گاوداری سه هزار راسی با ظرفیت ۴۰۰ نفر اشتغالزایی است.

همچنین، عبدالوحید محمدی معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در نشست کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک استان کرمانشاه در خصوص کارخانه متروکه کاغذ سازی غرب گفت: طبق توافق صورت گرفته با مجموعه شستا، فاز اول پروژه گاوداری سه هزار راسی تا ۱۵ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و در آینده نزدیک شاهد بازگشت یکی از ظرفیت های مهم ولی راکد استان به چرخه تولید و اشتغال خواهیم بود.

وی تصریح کرد: این طرح جایگزین از حمایت ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز استاندار کرمانشاه برخوردار است و انتظار می رود که مقدمات اجرایی آن به سرعت آماده شود.

سرنوشت کارخانه کاغذ سازی بیستون تامین

اما سال ۸۹ بود که از محل زمین های خریداری شده از صنایع کاغذ غرب کارخانه جدیدی به نام کاغذ سازی بیستون تامین ساخته شد و قرار بود تا نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری برسد این درحالیست که وبسایت سرمایه گذار این کارخانه پیشرفت آن را تا به امروز تنها ۴۷ درصد اعلام کرده است.

سرمایه گذار اصلی طرح نیز یکی از هلدینگ های سرمایه گذاری شستا است و این کارخانه در ابتدا قرار بود تا در شهرک صنعتی کاوه در شهر ساوه ساخته شود اما به دلیل کمبود آب و محدودیت فضا، ساخت آن به زمین های خریداری شده از صنایع کاغذ غرب منتقل شد.

طبق ادعای سرمایه گذار، هدف از این طرح تولید سالانه ۷۵هزار تن کاغذ با اشتغالزایی مستقیم ۲۱۳ نفر و غیر مستقیم حدود ۶۰۰ نفر است.

علیرضا چناری از اعضای هیات مدیره شستا در خصوص کارخانه کاغذ سازی بیستون تامین توضیح داد: پس از سالها قرار شد کل طرح کارخانه کاغذ سازی غرب جمع آوری شود اما با رایزنی توانستیم از دل این طرح کارخانه کاغذ سازی بیستون تامین را با تکنولوژی نوین بسازیم که در آن از ضایعات کاغذ یا آخال استفاده می شود.

چناری ابراز امیدواری کرد که در نتیجه افزایش سرمایه و برطرف شدن محدودیت منابع، تا شهریور ماه سال آینده این طرح به بهره برداری برسد.

وی گفت: برای این طرح چون تکنولوژی که می خواستیم وارد کنیم خیلی گران بود با یک شرکت دانش بنیان ایرانی قرارداد امضا کردیم تا با یک سوم هزینه نمونه مشابه خارجی آن را بسازند.

وی در خصوص علت کندی پیشرفت پروژه نیز گفت: یکی از علت ها دوران گذار دولت ها و تغییر مدیران است به گونه ای که شستا در ۲ سال گذشته سه مدیرعامل عوض کرده است ضمن اینکه در این مدت مشکل کمبود منابع مالی نیز داشته ایم.

مصطفی موسی خانی مدیرکل اشتغال و سرمایه گذاری استانداری نیز در این خصوص گفت: متاسفانه این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده و برای تکمیل آن ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

همچنین بنا بر اعلام مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمانشاه، در نشست اخیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این پروژه تزریق شود.

عبدالله الماسی به خبرنگار ایرنا گفت: در این نشست بانک رفاه مکلف شد در کوتاه مدت ۵۰ میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار دهد، سازمان تامین اجتماعی نیز مکلف شد تا پروژه را تا بهمن ۱۴۰۳ تکمیل کند.

وی افزود: از دیگر مصوبات این جلسه این بود که اگر پروژه در طول دوره آماده سازی واگذار شد، شرکت سرمایه گذاری شستا از محل درآمد آن در استان کرمانشاه سرمایه گذاری کند.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود هزار واحد صنعتی و تولیدی با اشتغالزایی بیش از ۳۰ هزار نفر دارد.

منبع ایرنا

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید