ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۱۱:۱۳
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / دسته‌بندی نشده, فرهنگی, گردشگری > چنار ۴۰۰ ساله هرسین ثبت ملی شد

چنار ۴۰۰ ساله هرسین ثبت ملی شد

اولین اثر طبیعی هرسین به ثبت ملی رسید  زیست‌بوم- درخت چنار کهنسالی موسوم به «دار منگوله» در شهرستان هرسین استان کرمانشاه با شماره ثبت ۱۱۸۴ در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.این درخت که در ...

روزنامه ایران

اولین اثر طبیعی هرسین به ثبت ملی رسید

 زیست‌بوم- درخت چنار کهنسالی موسوم به «دار منگوله» در شهرستان هرسین استان کرمانشاه با شماره ثبت ۱۱۸۴ در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.
این درخت که در منطقه معروف به «وِرَکاو» در باغات جنوبی هرسین قرار دارد، به‌عنوان اولین اثر طبیعی این شهرستان در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.
این درخت ۴۰۰ ساله بین مردم محلی به درخت «دار منگوله» معروف است و این نام برگرفته از شکل میوه‌های درخت است.
فرماندار شهرستان هرسین در گفت‌و‌گو با «ایران» با ابراز خرسندی از ثبت این درخت در میراث طبیعی کشور، بسیاری از اثرهای طبیعی این شهرستان را واجد شرایط برای ثبت به‌‌عنوان یک اثر طبیعی کشوری دانست و از هرسین به‌‌عنوان شهرستانی یاد کرد که هنوز بسیاری از محیط‌های طبیعی و بکر خود را حفظ کرده است.
ابوطالب ایتوندی، فرماندار شهرستان هرسین همچنین ابراز امیدواری کرد که ثبت «دارمنگوله» به‌عنوان یک اثر طبیعی ثبت شده در سطح کشور، راهگشای ثبت دیگر آثار ارزشمند این شهرستان به‌عنوان میراث‌های طبیعی در فهرست «میراث طبیعی ملی» شود.
به گفته ایتوندی، ‌‌مجموعه فرهنگی-گردشگری سراب هرسین (حوض ساعت (ساعت سنگی)، دروازه سنگی، فرهاد تراش) قلعه ساسانی، گنج‌دره، قلعه سرماج، گوردخمه‌های اسحاقوند و دهنو و روستاهای بسیار زیبا از جمله آثار تاریخی و مناطق گردشگری شهر هرسین هستند.
فرماندار شهرستان هرسین گفت: آثار متمایزی مربوط به دوره‌های پیش و پس از اسلام، هزاره پیش از میلاد، دوران دیرینه سنگی، ایلخانیان، حسنویان، مادها، سلوکیان، ساسانیان، هخامنشیان و سلسله‌های متمدن دیگر نشان از پیشینه تاریخی و بسیار غنی این شهرستان دارد.
فرماندار شهرستان هرسین در ادامه به ذکر اهمیت میراث مادران هرسینی یعنی گلیم و پیشینه صنعت گلیم‌بافی در هرسین پرداخت و بیان داشت: گلیم‌های بسیار زیبای هرسین و بافت خاص و منحصر‌به‌فرد ‌زاده فکر و سلیقه بانوانی است که بدون نقشه و طرح قبلی و بر اساس محیط پیرامونشان شاه‌بیت‌های تجلی‌‌یافته در افکارشان را در تار‌وپودهای دار گلیم می تنند و خالق یک اثر در نهایت ملی می‌شوند.
ایتوندی افزود: این صنعت فاخر که به‌ صورت موروثی و از مادران به فرزندان منتقل می‌شود با قدمت چندین هزار ساله و با توجه به طرح، نقش و موتیف‌های خاص و روش بافت مختص به خود به نام منطقه جغرافیایی هرسین ثبت شده  و در دفتر بین‌المللی سازمان دارایی‌های فکری جهانی WIPO نیز به ثبت رسیده است.
وی ابراز داشت: در گذشته وجود ۳ عالم مجتهد و جلیل‌القدر به نام‌های آیت‌الله محمد‌حسن حجتی(ره)، آیت‌الله فرج‌الله کاظمی موموندی و آیت‌الله سید محمد نجفی‌اصفهانی در شهرستان هرسین باعث شده آن را دارالمؤمنین بنامند. مریدان و ارادتمندانی که از وجود آن بزرگواران بهره‌مند شده‌اند همواره به ذکر کرامات و فضایل آنان می‌پردازند تا اسم و رسم زندگی مؤمنانه آنان در یادها بماند.
فرماندار شهرستان هرسین در بخش دیگری از سخنانش به تشریح ظرفیت‌های حوزه‌ کشاورزی این شهرستان پرداخت و تصریح کرد: شهرستان هرسین در حوزه کشاورزی بویژه در تولید پیاز در سطح کشور حرف‌هایی برای گفتن دارد و این محصول به سراسر کشور و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید