ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۰۱:۲۱
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, دسته‌بندی نشده, ویژه انتخابات > چه کسی پاسخگوی هزینه سرسام آور کمباین ها است

چه کسی پاسخگوی هزینه سرسام آور کمباین ها است

هزینه برداشت با کمباین نسبت به سال قبل افزایش 100 درصدی داشته است. یک فعال بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بیستون نیوز از افزایش صد درصدی نرخ کمباین در سال جاری خبر داد و گفت؛ سال ...

هزینه برداشت با کمباین نسبت به سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

یک فعال بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بیستون نیوز از افزایش صد درصدی نرخ کمباین در سال جاری خبر داد و گفت؛

سال گذشته هزینه هر انبار گندم یا جو ۷۰ هزار تومان بود که این رقم در سال جاری به حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و این مبلغ برای کشاورزان هزینه زیادی را در بر دارد.

این فعال بخش کشاورزی در ادامه افزود؛ در برخی موارد حتی کمباین داران به دریافت هزینه برای هر انبار اکتفا نکرده و بر اساس مقدار یک باکس کاه قیمت گذاری می کنند که باز هم در این مورد این کشاورز است که متضرر می شود.

مهندس بابک قاضی رییس جهاد کشاورزی هرسین در این رابطه به بیستون نیوز گفت؛ مبلغ متعارف بین کشاورز و کمباین دار یک امر توافقی است و دولت در این زمینه ابزاری در جهت دخالت در نرخ تعیین شده ندارد. کارشناسان و بازرسان جهاد کشاورزی فقط در خصوص سهمیه گازوئیل و ایراد فنی و ریخت و پاش محصول توسط کمباین ورود پیدا کرده و در مواردی چند دستگاه کمباین در سطح شهرستان بعلت نقص فنی و ضرر احتمالی به کشاورز توقیف گردید.

مهندس قاضی در خصوص راهکار تعیین نرخ عادلانه گفت؛ یکی از ضروریات بخش کشاورزی وجود تعاونی های خدمات وسایل و لوازم کشاورزی است که بخش خصوصی می تواند با تهیه ماشین آلات صنعتی کشاورزی و ایجاد یک تعاونی هم در بخش اشتغالزایی فعال باشد و هم هیچ ماشین کشاورزی گمنامی فرصت شخم زدن و دست درازی به اراضی ملی را پیدا نمی کند و تمام فعالیت های کشاورزی در یک چهارچوب مشخص و قانونی شکل می گیرد.

با توجه به موارد فوق تعیین نرخ فقط و فقط توسط کمباین داران تعیین می گردد و به علت کمبود کمباین در غرب کشور کشاورز مجبور به قبول نرخ تحمیلی است که ورود دستگاههای نظارتی بر تعیین عادلانه نرخ کمباین از ضروریات بخش حمایت از کشاورزان می باشد.

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید