ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ، ساعت : ۰۳:۴۹
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, انتخابات, ویژه انتخابات > سیمای شهر گرفتار تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

سیمای شهر گرفتار تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

‍ ❇️سیمای شهر گرفتار تبلیغات محیطی نامزدهای انتخاباتی ✍یادداشتی از محمدعلی مهری کارشناس ارشد شهرسازی 🔹فرایند انتخابات در هر دوره با ایجاد شور و نشاط از طُرُق مختلف جهت معرفی کاندیدا صورت می گیرد تا در نهایت ...

‍ ❇️سیمای شهر گرفتار تبلیغات محیطی نامزدهای انتخاباتی

✍یادداشتی از محمدعلی مهری کارشناس ارشد شهرسازی

🔹فرایند انتخابات در هر دوره با ایجاد شور و نشاط از طُرُق مختلف جهت معرفی کاندیدا صورت می گیرد تا در نهایت به انتخاب افراد شایسته ختم شود.در پروسه انتخابات هواداران نامزدهای انتخاباتی سعی دارند تا نامزد مورد حمایت خود را با روش های گوناگون معرفی کنند و به دیگران بشناسانند .یکی از این روش ها تبلیغات آزاد در زمان مقرر شده است. تبلیغات تأثیر فراوانی در شناساندن و معرفی بیش از پیش کاندیدا دارد.عمده این تبلیغات از تبلیغات محیطی نشأت می گیرد.

🔹چارچوب تبلیغات توسط مراجع ذیصلاح مشخص شده است اما گاهی این اصول رعایت نمی شود و فراتر از اُسلوب تعریف شده تا حد ناهنجاری اجتماعی پیش می رود و موجب بی نظمی های گسترده در سیمای شهر می شود.تبلیغات نباید طوری باشد که باعث ناهنجاریهای اجتماعی و به اصطلاح وندالیسم و مُتعاقب آن گسیختگی سیمای شهر و آزردگی خاطر اشخاص شود.زمان تبلیغات محیطی نامزدهای مجلس شورای اسلامی یک هفته است ولی متأسفانه گاهی هواداران کاندیدا و اقدامات انجام شده از سوی آنها با دیوار نویسی ها و اقدامات دیگر آن چنان بی نظمی بصری ایجاد می کند که تا چندین سال این آثار مخربانه باقی می ماند.گستره این اقدام مخربانه و زیان آن بر روی فضاهای عمومی تا حریم خصوصی شهرنشینان کشیده می شود.در تبلیغات محیطی سطح عمیق تری از فرهنگ شهری تبیین می گردد که این عوامل در ساماندهی فرهنگی و ایجاد زیبایی سیمای شهر نقش موثر دارد، بنابراین رعایت توجه به این مسئله باعث کاهش و حتی از بین بردن کامل این آثار مخربانه میگردد.

🔹 امروزه با گسترش تکنولوژی و شبکه های گسترده اجتماعی و  اطلاع رسانی شیوه تبلیغات تا حدودی تغییر کرده است. قابلیت گسترده شبکه های اجتماعی تا حدودی جایگزین تبلیغات کاغذی و دیوار نوشته ها را که اصولاً باید از آن بعنوان یک ضِد تبلیغ یاد کرد گرفته است.در عصر ارتباطات ،منظر شهری باید هر چه بیشتر حریم امن شهروندان باشد و تلاش روز افزون جهت خَلق زیبایی ها و ایجاد چشم اندازهای زیبا و ماندگار از سوی مدیریت شهری و حفظ آن توسط شهروندان لازمه جامعه مُدرن شهرنشین و در راستای توسعه پایدار شهری باشد.

🔹استفاده از روش دیوار نویسی نه تنها اثر مثبت در شناساندن کاندیدای مورد حمایت ندارد بلکه برعکس اثر سوء دارد . مسلماً شهروندانی که برای نماسازی و زیبا سازی نمای ساختمان و یا سایر املاک خود کرده است و با نوشتن اسم کاندیدا بر روی آن برانگیخته و بدبین می شوند.در سایر فضاهای عمومی که متعلق به همه شهروندان است نیز این امر مستثنی نیست. وندالیسم بعنوان زخمی بر تارک سیمای شهر ماندگار می ماند.استفاده از تبلیغات کاغذی و پوسترها نیز علاوه بر تحمیل هزینه برای کاندیداها با توجه شرایط فصل و بارندگی های احتمالی زحمت پاکبانان را مضاعف میکند ،بطوری که در اولین ساعات پس از شروع تا اتمام زمان تبلیغات هر شب چند تن کاغذ بصورت زباله جمع آوری می کنند.

🔹از آنجا که شهرها نماد روشنی از تفکّرجامعه را به نمایش میگذارند با توجه به در پیش بودن عید نوروز و بازدید مهمانان نوروزی، سیمای شهر با نوشتن شعارهای تبلیغاتی و اسم اشخاص بر روی دَر و دیوار و مبلمان شهری بی نظم نگردد و یا فرصت های پیش رو در امر زیبا سازی از مدیریت شهری گرفته نشود .شرایط به سمت و سویی نرود که مدیریت شهری به جای زیبا سازی محیطی در این روزهای پایان سال به فکر پاکسازی و پیرایش اقدامات نابخردانه هواداران برخی نامزدهای انتخاباتی باشد.

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید