ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ ، ساعت : ۱۱:۴۱
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / دسته‌بندی نشده > غار هفت درویش با اسراری از گذشتگان در کوه دیوانگاه هرسین

غار هفت درویش با اسراری از گذشتگان در کوه دیوانگاه هرسین

سرویس گردشگری بیستون نیوز؛  بي شك افراد زيادي درون اين غار رفته اند. اما هيچ كدام از اين افراد بصورت كامل غار را پيمايش نكرده اند.دلايل زيادي را براي اسرار آميز بودن اين غار برشمرده ...

سرویس گردشگری بیستون نیوز؛  بی شک افراد زیادی درون این غار رفته اند. اما هیچ کدام از این افراد بصورت کامل غار را پیمایش نکرده اند.دلایل زیادی را برای اسرار آمیز بودن این غار برشمرده اند.

 

غار هفت درویش دیوانگاه

 

 

شهرستان هرسین در جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع است.این شهر از دو بخش مرکزی و بخش بیستون تشکیل شده است.در جای جای این شهرستان آثار باستانی و بقایای سکونت بشری (گنج دره)به قدمت ده هزار سال هم به چشم می خورد.سراب هرسین واقع در ظلع شمالی شهر در حاشیه کوه دیوانگاه به مانند عروسی زیبا می خرامد و دشتها و باغات این شهرستان را سیراب می کند. در قسمت شرقی کوه دیوانگاه از مسیر محله راخیز که به کوه می رسی دهنه کوچک غاری به چشم می خورد.محلی ها به آن (کنا روا) یا سوراخ روباه می گویند.اما نام رایج تر این سازه طبیعی ،غار دراویش است.

 

غار هفت درویش دیوانگاه

ورودی اول غار

 

 

*اما توضیحات استاد احمد قاضی در مورد این غار و سراب هرسین : سراب هرسین همیشه در طول تاریخ کانون اصلی شکل گیری تمدن و سکونتگاهی دائمی بوده است .ساروج در گوشه گوشه این محوطه های قدیمی وجود دارد و نشان از ساخت و ساز در محیط مرطوب و در آب دارد. دروازه ای سنگی و بزرگ در درون پارک مجاور سراب وجود دارد که اکنون بر زمین افتاده است که در گذشته ای نه چندان دور بصورت ایستاده بوده است. در محوطه سراب در مسیر چشمه فصلی (بارگلان ) سنگی تعبیه شده بوده که در مرکز آن سوراخی با تدبیری مهندسی شده قرار داشته و در فصل بهار با بالا آمدن سطح آب و طغیان چشمه فوق بصورت فواره عظیمی در می آمده که مسافران از گردنه گشور رنگین کمان سبز رنگی را بر فراز این شهر می دیدند. متاسفانه این سنگ را یکی از (معتمدین ) وقت به بهانه استفاده از آن در زیر ستون منزلش (که به او وفا هم نکرد ) شکسته( ولی احتمالا وی دنبال گنجی خیالی بوده )و عملا فواره از کار می افتد. این غار معروف به غار ۷ درویش بوده و داستانهایی مبنی بر مخفی شدن ۷ نفر درویش و…… وجود دارد . در سالهای دور افراد مختلف و ناشناسی به دلایل مختلف شاید بعنوان پناهگاه به این غار وارد شده اند که سوابق موثقی در دست نیست. داستانهای خیالی هم شایع بود که پیر زنی در ته قلقله (مظهر سراب) نشسته و مشغول کشیدن قلیان است و….. سنوات قبل هم دبیر ورزش خوب و زحمتکش بنام آقای صدقی با تعدادی از بچه های هرسین از جمله آقایان بهمن جهانبخشی و برزو جامه شورانی وتعداد دیگری وارد غار شدند و چند ساعتی پیمایش داشتند. ولی سوای این بحث ها مسیر منشاء سراب تا بالای کوه دیوانگاه و یال آن، بابا خاکی، مملو از کوزه ها و سفالهایی بود که مقطع دایره ای شبیه لوله های امروزی داشت.این کوزه ها بصورت نر و ماده تشکیل لوله هایی را میداده که آب را از سراب به بالای کوه می برده است. در یک جمله میتوان گفت راز ها و رموز سراب هرسین شاید بی پایان باشد.

 

 

 

غار هفت درویش دیوانگاه هرسین

 

علی رضا شایق هم در این باره می گوید: دهه شصت گروهی از بچه های محله سراب وارد این غارشدند وعکس هایی را هم گرفتند.این افراد افرادی جسور من جمله،آقایان عادل کریمی، یوسف سرحدی، اسماعیل لطفی، علی جعفر خانه بگی، جعفر علیمرادی و چند نفر دیگر بودند.

 

 

غار هفت درویش دیوانگاه

 

جمال خواجوی هرسینی کارشناس ارشد اقلیم شناسی شهری نیز این غار را از نظر علمی این گونه توضیح می دهند: چندی پیش مطلبی در مورد خشک شدن تدریجی آب سراب هرسین در پایگاه خبری تحلیلی بیستون مرقوم کردم. وجود این کوه آهکی( دیوانگاه) و برخورد آب با آن اشکال بسیار جالبی را بوجود می آورد .اشکال دیگر کارستی چکیده ها و چکنده ها و پولیه اووالا و… می باشد. مهمترین این اشکال همین چشمه های کارستی وکلوزین یا جوشنده میباشد که ما آنرا سراو مینامیم مانند سرابهای صحنه و روانسر و هرسین و… که منبع تامین آب این شهرها نیز شده است بخصوص هرسین ما که تنها منبع تامین آب شهر است.

 

 

غار هفت درویش دیوانگاه

 

بی شک افراد زیادی درون این غار رفته اند. اما هیچ کدام از این افراد بصورت کامل غار را پیمایش نکرده اند.دلایل زیادی را برای اسرار آمیز بودن این غار برشمرده اند.شاید مهمترین دلیل آن در گذشته نبود تجهیزات و وسایل ایمنی بوده. اما در کشف رازهای این غار، از همه مهمتر جسارت و هوشمندی خاصی است که در حمید قاصدی کوهنورد حرفه ای هرسینی می توان دید.این کوهنورد ۳۵ ساله در گفتگو با خبرنگار بیستون در باره این پیمایش توضیحاتی مبسوط را ارائه دادند.

 

غار هفت درویش دیوانگاه

حمید قاصدی کوهنوردی که غار را پیمایش کرده است

 

 

حمید قاصدی مسئول هیئت کوهنوردی هرسین،در این باره گفت:این غارکه در دامنه کوه دیوانکاه قرار دارد از قدیم الایام موردتوجه افراد زیادی قرارگرفته و حتی دراین مورد داستانهای اسرار آمیزی نقل شده است. این غار که از نوع آهکی می باشد, در ارتفاع ۱۴۰۰متری ازسطح دریاقرارگرفته است.درسالهای گذشته چندین گروه این غار را پیمایش کرده اند ولی متاسفانه گزارش مکتوبی از این عزیزان در دسترس نمی باشد. سال ۸۹ بود که باچند نفراز دوستان صخره نورد عضو هیات کوهنوردی هرسین تصمیم گرفتیم غار را پیمایش نموده واز غار کروکی کشیده درمعرفی و ثبت غار در انجمن غارنوردان تلاش کنیم. خوشبختانه دراین زمینه هم موفقیتهایی حاصل گردید. و گروه چند نفره ازغارنوردان مطرح به هرسین آمده و این غار را پیمایش کردند.ولی به دلیل بعضی موانع همچنان درثبت غار با مشکلاتی مواجه هستیم. واما گزارش پیمایش و گزارشی از درون غار ..

 

 

غار هفت درویش دیوانگاه

غار هفت درویش دیوانگاه هرسین

قرارمان با دوستان ساعت ۲بعد ازطهر ابتدای محله راخیز بود.پس از جمع اوری تجهیزات لازمخودمان رابه دهانه غار رساندیم.درهمان ابتدا مشکلات شروع گردید دهانه غارخیلی صعب العبور بود ودرهمان ابتدا یکی ازدوستان بخاطر داشتن جثه بزرگ از ادامه مسیر بازماند . دهانه اولیه غارفقط برای عبور بک فرد با جثه میانه مناسب میباشد,پس ار حدود۱۵متر سینه خیز به اتاقک کوچکی رسیدیم که هنوزباریکه ای از نور رامی شد دید. دراین مکان گارگاه کوهنوردی رو برپا کردیم.پس ازاین محل اولین چاه وجود داره که فرود ار اون کمی سخت هست و لازمه آن آشنایی اولیه باتکنیک های کوهنوردی هست.این چاه حدود ۷۰مترعمق دارد. بعد از این چاه ،و تالارهای فرعی به راهروهای انتهای غارمیرسیم.پس ازفرود به راهرویی می رسیم که دیگر هیج اثری ازنور دیده نمی شود. و دیگر موبایل ها هم هیچ آنتنی ندارند و ارتباط ما با دنیای خارج کاملا قطع می شود(حتی تلگرام..به شوخی(. این راهرو ازسمت چپ بعداز ۱۰متربه یک چاه میرسد که این چاه حدود۸۰مترعمق دارد و درانتهای آن آب فراوانی وجود دارد,که احتمالا قسمتی از آب سراب از این محل میگذرد. ازسمت راست این راهرو هم بعداز چندین متر سینه خیز رفتن وارد تالاراصلی می شویم.دراین تالار وجود قندیلهای فراوان با ترکیب رنگهای طببعی که از سقف به کف و از کف به سقف رسیده اند،چشمها را نوازش می دهد.این تالار با ابعادی حدود۲۰در۳۰متر شاید زیباترین مکان طببعی هرسین باشد,وهیچ تعریفی نمی تواند بیانگر تمام زیبایهای آن باشد. وفقط بایدباچشمان خود ازنزدیک نگریست. بعد از تالار مذکور به تالارهای فرعی می رسیم که هرکدامشان زیبای خاص خود را دارند. این غار باول حدود۳۰۰ متر و ترکیبی ازچاههای عمودی وافقی یکی از زیباترین جلوه های افرینش در شهر هرسین است که ازدیدگان مخفی مانده و نیاز به معرفی دارد.

غار هفت درویش دیوانگاه هرسین

 

غار هفت درویش دیوانگاه هرسین

 

با تشکر از آقای حمید قاصدی که این تصاویر زیبا را اختصاصی در اختیار ما قرار دادند.

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید