ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ ، ساعت : ۰۷:۲۳
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی > جلسه تعیین تکلیف وضعیت آب شرب شهر هرسین

جلسه تعیین تکلیف وضعیت آب شرب شهر هرسین

‍ اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان هرسین به ریاست فرماندار برگزار شد. در ابتدای این جلسه امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین در خصوص تأمین آب شرب جایگزین ( منبع دوم ) شهر ...


‍ اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان هرسین به ریاست فرماندار برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین در خصوص تأمین آب شرب جایگزین ( منبع دوم ) شهر هرسین ، احداث سد مخزنی بابازید ، تأمین و تخصیص آب کشاورزی (واحدهای گلخانه ای) به ایراد سخنرانی پرداخت و طی سخنانی اظهار داشت : مشکلات و چالش های متعددی در بحث آب شرب تک منبعی شهر هرسین داریم ، این منبع آب در اثر زلزله ، بارندگی های فصلی یا بدون هیچ دلیل موجهی کدورت آن در گاهی اوقات به ۳۰۰۰ ntu می رسید و بر همین اساس تصفیه خانه اضطراری که برای تصفیه آب با کدورت ۱۲۰۰ ntu طراحی شده بود این میزان کدورت ( ۳۰۰۰ ntu ) را کاملا تصفیه میکرد و این موضوع ما را مجاب کرده که منبع دومی برای آب شرب شهر هرسین پیش بینی کنیم.

فرماندار هرسین در ادامه سخنانش افزود : در راستای تامین منبع دوم آب شرب شهر هرسین پیگیری های خوبی در سطح وزارت خانه توسط نماینده محترم ، مدیرکل آبفای استان کرمانشاه و اینجانب انجام گرفته و وزیر محترم نیرو و معاونان ایشان کاملا در جریان مشکل آب شهر هرسین قرار دارند.

در ادامه این جلسه مهندس مرادی معاونت حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه به بیان توضیحاتی در خصوص موارد فوق الذکر پرداخت و ضمن تشریح شیوه نامه اجرائی محدودیت و ممنوعیت کشت برنج در خارج از استان های گیلان و مازندران اعلام نمود : بر اساس این شیوه نامه می بایستی در سطح استان یک روند ۳ ساله کاهشی کشت برنج که ابتدای آن سال ۹۸ و انتهای آن سال ۱۴۰۱ می باشد صورت گیرد بطوریکه در سال ۱۴۰۱ کاشت برنج در سطح استان خصوصاً شهرستان های هرسین و صحنه به صفر برسد و با محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند جایگزین شود. وی همچنین با ذکر این مطلب که به ازای هر هکتار کشت برنج به مقدار ۲۱ هزار متر مکعب آب مصرف میگردد تأکید داشتند که چنانچه با ارائه الگوی کشت مناسب از طریق سازمان جهاد کشاورزی و جایگزینی کشتهایی از جمله گلخانه که بابت هر هکتار آن تنها ۳ هزار مترمکعب آب نیاز می باشد یعنی جلوگیری از هدر رفتن ۷ برابری آب مورد استفاده در هر هکتار برنج و همچنین طبق آمارهای موجود از صددرصد آب موجود در ایران ، حدود ۹۷ درصد آن جهت مصارف کشاورزی ، ۲ درصد شرب و یک درصد در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به اینکه کشور ایران یک کشور خشک و نیمه خشک می باشد، ادامه این روند موجب تهدید اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

بخشی از مصوبات مهم این جلسه به شرح ذیل می باشد.

  • مقرر گردید مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هرسین طی درخواست کتبی به امور منابع آب این شهرستان تقاضای تخصیص میزان پنجاه لیتر آب از محل چاه های ایستگاه پمپاژ روستای پاسار جهت احداث واحدهای گلخانه ای در روستای سنقر آباد نماید.
  • مقرر گردید اداره جهاد کشاورزی شهرستان هرسین اقدام به تهیه لیست کلیه برنجکاران با ذکر سطح زیر کشت نموده و مراتب طی نامه ای جهت اقدامات بعدی به امور منابع آب شهرستان هرسین ارائه گردد.
  • مقرر گردید اداره امور منابع آب شهرستان هرسین برابر لیست برنجکاران مشخص نماید که برنجکاری انجام گرفته از چه طریقی تأمین آب می گردد( نهر- رودخانه-چاه های مجاز – چاه های غیر مجاز)
خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید