ناحیه اصلی منو
ناحیه منو
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ ، ساعت : ۰۴:۳۵
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / اجتماعی, دسته‌بندی نشده > کاجستان بیستون در معرض خشک شدن است

کاجستان بیستون در معرض خشک شدن است

- در کنار محوطه تاریخی بیستون و سنگ نوشته جهانی آن کاجستانی واقع شده که مکانی تفریحی و گردشگری محسوب می شود و یکی از مقاصد گردشگران در این شهر است اما آن گونه که ...

– در کنار محوطه تاریخی بیستون و سنگ نوشته جهانی آن کاجستانی واقع شده که مکانی تفریحی و گردشگری محسوب می شود و یکی از مقاصد گردشگران در این شهر است اما آن گونه که شهردار بیستون می گوید کاجستان رو به نابودی و مرگ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیستون؛ کاجستان بیستون که در مسیر اصلی بیستون به کرمانشاه و در کنار محوطه تاریخی قرار دارد، ۱۲۲ هکتار مساحت دارد و سندش به نام منابع طبیعی است اما شهرداری به نحوه بهره برداری و نگهداری از این مکان گردشگری انتقاد دارد.

شهردار بیستون روز سه شنبه در نشستی خبری در آستانه روز خبرنگار در دفتر شهردار به تفصیل به این موضوع اشاره کرد و بخشی از نشست خبری را به آن اختصاص داد و گفت: کاجستان در محدوده و حریم شهر است و در سال های اولیه احداث آن به سیستم آبیاری تحت فشار نیز مجهز شده است. 

آن گونه که شورش فرامرزی توضیح داد براساس قانون چون این کاجستان در حریم و محدوده شهر قرار دارد باید تحت اختیار و بهره برداری با درخواست شهرداری باشد. 

او در ادامه گفت: سند این کاجستان به نام دولت و به نمایندگی از آن منابع طبیعی است و بهره برداری آن را به شرکت توسعه گردشگری واگذار کرده و این شرکت هم به پیمانکار بخش خصوصی واگذار کرده است. 

او این واگذاری ها را تبدیل به نقطه کوری دانست و افزود: شرکت های بهره بردار باید در این کاجستان خدمات ارائه دهند که نمی دهند و نمونه آن عدم آبیاری کاج ها است که با گذشت پنج ماه از سال ۹۸  و براساس تعهدی که بهره برداران داده اند تاکنون یکبار آب به کاج ها نرسیده است.

شهردار بیستون با بیان اینکه امسال به دلیل بارندگی ها، وضعیت کاج ها نسبت به سال گذشته بهتر است، گفت: اگر بارش های خوب امسال نبود شاهد از بین رفتن کاجستان بودیم.

فرامرزی در ادامه اظهار داشت: منابع طبیعی ابتدا باید بپذیرد که این ۱۱۲ هکتار کاجستان در محدوده شهر است و یک عوارض سالانه ای نزدیک به یک میلیارد تومان به آن تعلق می گیرد که تاکنون پرداخت نکرده است.

وی تصریح کرد اگر منابع طبیعی این مبلغ را به شهرداری پرداخت نکند در قبالش شهرداری باید در بهره برداری یا در حاکمیت کاجستان با منابع طبیعی باید شریک باشد.

شهردار بیستون همچنین توضیح داد که هدف شهرداری از رسانه ای کردن این موضوع این است که این نقطه به عنوان پارک جنگلی و سرمایه ملی دارد از بین می رود.

او با بیان اینکه براساس قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم و محدوده شهر باید با نظر شهرداری باشد، گفت: در محدوده کاجستان این همه متراژ مسقف و غیرمسقف و آلاچیق و ساختمان ساخته شده که براساس قانون به آن عوارض تعلق می گیرد.

شهرداری بیستون در ادامه خواستار رفع ابهام در وضعیت بهره برداری و نگهداری از کاجستان به عنوان یکی از سرمایه های ملی در این شهر تاریخی و گردشگرپذیر شد و گفت: زمانی که مشکلی در کاجستان پیش می آید مانند بروز آتش سوزی، شهرداری اولین ارگانی است که با امکانات و تجهیزات وارد میدان می شود و آتش را مهار می کند و انتظار مردم هم از شهرداری است و کسی منابع طبیعی را بازخواست نمی کند.

او به دمای ۴۸ درجه روزهای مرداد امسال اشاره کرد و گفت: اگر در این هوا آب به کاج ها نرسد از بین می رود و این سرمایه ملی از دست خواهد رفت.

او تصریح کرد که می توانند به صورت غرقابی و بدون سیستم های آبیاری اقدام به آبرسانی به کاج ها کنند چرا که اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در کاجستان بیستون پنج میلیارد تومان هزینه دارد.

وی گفت: شهرداری بیستون  پیگیر حق و حقوق خود در دستگاه های ذیربط است و براساس مستندات، منابع طبیعی محکوم است.

شهر بیستون با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه از مناطق کهن ایران محسوب می شود که آثار تاریخی به جا مانده از این منطقه امروز یکی از مناطق دیدنی و گردشگری کشور محسوب می شود. 
در عرصه محوطه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بیستون ۲۸ اثر ثبت شده ملی وجود دارد و تاکنون در حریم آن نیز بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد ۸۸ اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. 

کتیبه و سنگ نگاره های داریوش هخامنشی در دل کوه بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه محسوب می شود

منبع خبرگزاری ایرنا

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید